علل درد زانو

علل درد زانو را به چند دسته می توان تقسیم کرد :

۱- ضربه ها

درد زانو ممکن است به علت صدمات ناشی از ضربه هایی است که به زانوها وارد می شود. ضربه ها باعث پارگی لیگامان ها یا پارگی مینیسک های داخل زانو یا استخوان شکستگی یا در رفتگی استخوان های زانو می شوند.

۲- بیماری های التهابی و عفونی

عفونت هایی که به زانو گسترش پیدا می‌کند و باعث پیدایش چرک در داخل زانو می‌شوند که اصطلاحاً آرتریت چرکی نامیده می شود. علاوه بر آن زانو در بیماری های التهابی روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید میتواند گرفتار شود.

۳- بیماری های متابولیک

بیماری های مانند نقرس یا نقرس کاذب با رسوب موادی مانند کریستالهای اسید اوریک یا کریستالهای پیرو فسفات در داخل زانو می توانند باعث تورم و التهاب و درد زانو بشود. بیماری هایی در اثر کار کردن زیاد زانو به وجود می آید مانند ساییدگی های زانو که اصطلاحاً آرتروز زانو یا استئوآرتریت نامیده می‌شود.که در اینجور مواقع می‌توان با عمل تعویض مفصل زانو تا حدود زیادی این مشکل را برطرف ساخت.

بسیاری از بیماری های زانو با اقداماتی مانند بستن زانوبند و فیزیوتراپی و تجویز داروهای ضد التهاب بهبود پیدا می‌کنند و تعدادی از بیماران نیز به درمان های فوق خوب نمی شوند و لازم است موردعمل جراحی زانو قرار بگیرند. علائم بیماری های زانو شامل : درد زانو، تورم ، خشکی زانو قرمزی و گرمی زانو ، در رفتن زانو ، احساس صدا در زانو و دردناک بودن زانو در باز و بسته کردن زانو می باشد.

در چه مواردی لازم است به دکتر مراجعه کنیم؟

فردی که دچار درد زانو ست در موارد زیر باید حتما به پزشک مراجعه کند :

۱- فردی نمی تواند روی پای خود بایستد.
۲- یا وقتی که زانو از زیر پای بیمار در می رود.
۳- کسانی که دچار تورم زانو هستند.
۴- کسانی که نمی توانند زانوی خود را کاملاً خم و راست کنند .
۵- کسانی که دچار تغییر شکل زانو هستند.
۶- افرادی که علاوه بر درد زانو ، تب ، قرمزی و تورم زانو دارند.