آرتروز زانو

آرتروز زانو knee arthritis

آرتروز زانو به عنوان یک بیماری مزمن و التهابی، با تخریب درونی مفصل زانو و تغییرات در ساختار آن همراه است. این بیماری اغلب در افراد مسن رخ می‌دهد، اما می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. آرتروز معمولا به علت سایر عوامل مانند آسیب‌های حاد، عوامل ژنتیکی، عفونت‌های زانو و یا استفاده بیش از حد از مفصل زانو (مثلا در ورزش‌های ضربه‌ای) رخ می‌دهد.

در بیماری آرتروز، غضروف مفصل زانو تخریب می‌شود که باعث ایجاد التهاب و درد مفصل می‌گردد. همچنین، با تغییرات در ساختار استخوان‌ها و بافت‌های اطراف زانو، حرکت آزاد مفاصل کاهش می‌یابد و فعالیت روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم و نشانه‌های آرتروز در ناحیه زانو

• درد و خستگی
  • سفتی و محدودیت در حرکت
  • تورم مفصل
  • صدای خرد شدن یا سایش در زمان حرکت زانو
  • کاهش قدرت عضلات

دلایل بروز مشکل آرتروز زانو

علت اصلی بروز آرتروز هنوز به طور کامل مشخص نشده است.با این حال، عوامل زیر می‌توانند در بروز مشکل آرتروز زانو نقش داشته باشند:

• سن
  • عوامل ژنتیکی
  • آسیب‌های زانو: مانند شکستگی‌ها،ضربه‌ها و عمل جراحی قبلی
  • بیماری‌های التهابی: آرتریت روماتوئید، پسوریازیس مفصلی و آرتریت نشانه‌دار
  • فعالیت‌های ورزشی سنگین: مانند ورزش‌های تحمیلی و ضربه‌ای

انواع روش‌های درمانی آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. انتخاب هر یک از روش‌های درمان، بستگی به شدت علائم، سن، فعالیت‌های روزمره فرد و عوامل دیگر دارد. بنابراین مشاوره با پزشک متخصص پیش از انتخاب هر یک از این روش‌های درمانی، ضروری خواهد بود. از جمله روش‌هایی که می‌توانند به درمان آرتروز کمک کنند، عبارتند از:

تغییر در سبک زندگی

ایجاد هرگونه تغییراتی در سبک زندگی، ممکن است به کاهش عوامل تحریک‌کننده زانو کمک کند. به عنوان مثال، کاهش وزن در صورت چاقی، استفاده از روش‌های ملایم‌تر در ورزش و فعالیت‌های روزمره، استفاده از وسایل کمکی مانند عصاهای راهرو و کفش‌های مناسب.

جلسات فیزیوتراپی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تمرینات استحکام عضلات
  • تمرینات انعطاف‌پذیری
  • تمرینات تعادل و کشش عضلات

مصرف دارو

استفاده از داروها می‌تواند در کنترل درد و التهاب زانو موثر باشد. معمولا ضد التهاب‌های غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن وجود دارند که برای کاهش درد آرتروز زانو مناسب هستند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای ضد روماتیسمی خوراکی یا تزریقی را برای بیمار تجویز کند.

استفاده از افزونه‌ها و کمک‌های ایمنی

استفاده از افزونه‌های زانویی (مانند باندهای زانو) و کمک‌های ایمنی (مانند عصاهای راهرو) می‌تواند در کاهش فشار و استحکام زانو تاثیرگذار باشد.

درمان تزریقی آرتروز زانو

این شیوه هم می‌تواند در کاهش التهاب مؤثر باشد و راحتی حرکت زانو را افزایش دهد.تزریق،گونه‌ های مختلف دارد که باتوجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک انجام می‌شود.این گونه‌ها عبارتند از:

• تزریق محلی مانند استروئیدها یا اسید هیالورونیک (که به طور طبیعی در مفصل زانو وجود دارد)
  • تزریق ژل و
  • تزریق پی آر پی

جراحی زانو

در موارد شدیدتر و غیرقابل کنترل، جراحی زانو ممکن است ضروری شود.و می تواند به روش‌های زیر انجام شود:

• جراحی ترمیمی برای تعمیر غضروف تخریب شده
  • تزریق مواد مصنوعی (پروتز) و یا جراحی آرتروپلاستی (جایگزین مفصل زانو با آرتروپلاستی زانو)

در هر صورت برای انتخاب هر یک از این روش‌های درمان آرتروز زانو، باید تحت مراقبت پزشک قرار گرفت. پزشک بعد از انجام بررسی‌های لازم، بهترین روش درمان این مشکل را به شما توصیه خواهد نمود. برای رسیدن به بهترین نتیجه درمانی، بهتر است زیر نظر بهترین فلوشیپ زانو در تهران درمان خود را آغاز کنید.

درمان‌های ساده برای آرتروز زانو

در کنار روش‌های درمانی پزشکی برای برطرف کردن مشکل آرتروز، روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. از جمله این روش‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

استراحت و فعالیت متعادل

استراحت می‌تواند به مفصل زانو اجازه دهد بهبود یابد. اما استراحت طولانی مدت می‌تواند باعث ضعف عضلات شود. بنابراین، فعالیت‌های بدنی ملایم و منظم (مانند پیاده روی یا شنا) که فشار بر زانو را کاهش دهد، می‌تواند مفید باشد.اما از فعالیت‌هایی که ضربه و استرس زیادی روی زانو وارد می‌کنند (مانند پرش و دویدن) باید پرهیز کرد.

دقیقا به همین دلیل باید بیان کنیم که آرتروز زانو و پیاده روی مکمل یکدیگر هستند. یعنی افرادی که درگیر مشکل زانو می‌شوند، همواره باید پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانند. با این کار بسیاری از مشکلات آنها برطرف خواهد شد و درد و ناراحتی زانوی آنها نیز کاهش خواهد یافت. تنها باید برای مدت زمان کوتاه و در مسیر همواره پیاده روی کنند.

کاهش وزن با برنامه غذایی مناسب

اگر چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند فشار روی زانو را کاهش داده و تسهیل کننده درمان آرتروز زانو باشد. رژیم غذایی سالم و تمرینات منظم می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. هرگز برای کاهش وزن به سراغ ورزش‌های سنگین نروید. این مسئله می‌تواند مشکل زانوی شما را بدتر کند. باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کرده و در کنار آن به پیاده روی و انجام ورزش‌های سبک بپردازید.

سخن پایانی

اگر درگیر مشکل آرتروز زانو هستید، نباید به سادگی از آن عبور کنید. شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن نزد بهترین جراح و متخصص ارتوپدی تهران فرایند درمان خود را آغاز نمایید. دکتر اخلاق نجات متخصص و جراح ارتوپدی با سالها تجربه و تخصص در زمینه درمان مشکل آرتروز، می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. ایشان با بررسی دقیق شرایط شما، بهترین روش درمان را انتخاب کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل آرتروز مفصل زانوی شما را برطرف خواهند نمود. برای تسریع روند درمان خود، به مطب ایشان مراجعه نمایید.