آموزش نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل شانه

آنچه بعد از انجام عمل دشوار پارگی تاندون شانه می‌تواند منجر به کسب نتیجه عالی شود، توجه به نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه است. زیرا شانه از انعطاف‌پذیرترین قسمت‌های بدن به شمار می‎رود و همواره انسان در حال حرکت دادن آن است. پس اگر بعد از عمل، در زمان استراحت از آن مراقبت نشود، می‌تواند درد و آسیب را شدت بخشیده و بیمار را دچار ناراحتی کند.

تمامی پزشکان و متخصصان مفاصل به دنبال این هستند که باعمل‌های بسته یا آرتروسکوپی شانه، آسیب دیدگی ناحیه شانه را درمان کنند. اما در برخی از موارد ممکن است این آسیب دیدگی از شدت بالایی برخوردار بوده و نیاز به انجام جراحی حساس‌تری باشد. پس اگر بعد از انجام چنین جراحی حساسی، بیمار از تاندون شانه خود مراقبت نکند، ممکن است دچار آسیب‌های بیشتری شود.

پس اگر به تازگی اقدام به انجام جراحی شانه نموده‌اید و یا قصد انجام آن را دارید، بهتر است در مورد نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه و مراقبت بعد از عمل تاندون شانه اطلاعات لازم را کسب کنید؛ تا از بروز هرگونه آسیب جدی به شانه خود بعد از جراحی، جلوگیری نمایید.

مراقبت‌های پس از جراحی شانه در منزل

اصولا افرادی که جراحی آرتروسکوپی شانه انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که جراحی باز داشته‌اند، سریع‌تر بهبود می‌یابند. اما در حالت کلی باید بیان کنیم که بهبودی بعد از جراحی پارگی تاندون شانه، چندین هفته به طول می‌انجامد. در طول هفته اول پس از جراحی، بیمار با کمی درد و ناراحتی مواجه می‌شود.

البته اگر جراحی وسیع و حساس بوده باشد، این احتمال وجود دارد که بیمار تا چند هفته بعد از جراحی هم درد را احساس کند. از این رو بیمار باید برای کاهش درد و ناراحتی خود بعد از جراحی، به نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه توجه داشته و برخی از مراقبت‌های خاص که در ادامه بیان می‌کنیم را رعایت کند.

استفاده از کمپرس یخ

به منظور کاهش درد و التهاب بعد از جراحی شانه، بهتر آن است که از کمپرس یخ استفاده شود. این کمپرس‌های یخ را باید به مدت ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی، هر چند ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل جراحی قرار دهید. بعد از گذشت این مدت زمان، شما می‌توانید به جای کمپرس یخ از کمپرس آب گرم استفاده کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

مراقبت از زخم پس از عمل

با وجود آنکه توجه به نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه بسیار اهمیت دارد، اما این که چگونه از زخم ایجاد شده بر روی شانه پس از عمل مراقبت کنیم هم، بسیار حساس و مهم است. شما باید بعد از عمل تا زمانی که زیر نظر پزشک بخیه‌ها را نکشیده‌اید، اقدام به تعویض پانسمان خود نمایید. در نظر داشته باشید که محل زخم نباید خیس شود. پس دوش طولانی نگیرید و به سرعت بعد از دوش گرفتن، محل زخم را خشک کنید.

رانندگی پس از عمل جراحی

شما بعد از جراحی پارگی تاندون شانه، به مدت ۶ هفته قادر به رانندگی نخواهید بود. پس هرگز چنین عمل خطرناکی را انجام ندهید. زیرا برای رانندگی کردن، شما نیاز دارید که شانه خود را حرکت داده و به آن فشار وارد کنید. این مسئله می‌تواند آسیب شدیدی به شانه شما وارد کند. پس از گذشت دوران نقاهت، شما می‌توانید در جاده‌های خلوت برای مدت کوتاهی رانندگی کنید و اگر دردی احساس نکردید، این مدت زمان رانندگی را افزایش دهید.

استفاده از آویز دست

برای این که مراقب عدم حرکت شانه بعد از جراحی باشید، بهتر آن است که از آویز دست یا اسلینگ استفاده نمایید. آویز دست به عنوان یک محافظ خوب از شانه بعد از جراحی، می‌تواند به عدم تحرک داشتن آن کمک کند. حتی بهتر است در زمان خواب هم از آن استفاده کنید.

رژیم غذایی پس از عمل جراحی شانه

همزمان با توجه به نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه، باید به رژیم غذایی خود پس از عمل جراحی شانه هم توجه کنید. پزشک متخصص به شما توصیه می‌کند که بهتر است در روز عمل و روز بعد از آن، غذای سبکی را مورد استفاده قرار دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر بیماران بعد از جراحی درگیر مشکل یبوست می‌شوند.

از این رو آنها نیاز دارند که بعد از جراحی، غذاهایی که دارای فیبر بالایی هستند همچون تمشک، لوبیا سیاه، بلغور، گلابی، سیب زمینی پخته با پوست و … را، مورد استفاده قرار دهند. نوشیدن آب زیاد هم به این دسته از بیماران توصیه می‌شود و می‌تواند مشکل یبوست آنها را رفع کند.

تصویر نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه

چگونگی و نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه

در نهایت نیز باید به سخت‌ترین نوع مراقبت بعد از جراحی شانه یعنی نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه اشاره کنیم. زیرا خوابیدن بیمار بعد از جراحی به مدت ۱ الی ۲ هفته، دشوار خواهد بود. بیشتر بیماران در این مدت زمان، ممکن است تمایل داشته باشند که صاف به پشت بخوابند بدون آنکه تحرکی داشته باشند. اما این مسئله اصولا با درد زیادی در ناحیه شانه آنها همراه است.

پس بهترین نوع خوابیدن بعد از جراحی تاندون شانه، قرار دادن یک بالش زیر آرنج است. به گونه‌ای که بازوی بیمار از زمین کمی فاصله داشته باشد و به آن فشاری وارد نشود. همچنین لازم است در زمان خواب، حتما از اسلینگ یا آویز دست استفاده شود.

درد بعد از عمل شانه را چطور بهبود دهیم

چطور بعد از جراحی شانه زودتر بهبود یابیم؟

برای تسریع بهبودی بعد از جراحی تاندون شانه، بهترین روش انجام فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست‌ها مراحل توانبخشی بعد از جراحی شانه را چنین دسته‌بندی کرده‌اند:

• انجام ورزش غیرفعال (در هفته‌های اول)
  • بی‌حرکت کردن شانه
  • انجام ورزش فعال (در هفته‌های بعدی)
  • استخر درمانی
  • انجام حرکت‌های کششی و تمرینات وزنه‌برداری ملایم
  • خم کردن گردن
  • انجام حرکت چرخشی پاندولی یا دایره‌ای
  • چرخش خارجی شانه
  • چرخش داخلی شانه

با وجود آنکه انجام جراحی شانه از حساسیت بالایی برخوردار است، اگر نحوه خوابیدن بعد از عمل شانه و مراقبت‌های بعد از جراحی شانه به درستی رعایت شوند، سرعت بهبود و نتیجه آن در بیمار تسریع خواهد شد. به گونه‌ای که بیمار بعد از چند هفته متوجه حرکت راحت‌تر شانه خود خواهد شد و می‌تواند به سرعت انجام فعالیت‌های خود را از سر گیرد.

دکتر محمد اخلاق نجات متخصص و جراح مفاصل، تمامی مراقبت‌های بعد از جراحی شانه را به بیماران خود بیان می‌کند و همواره تا زمان حصول بهبودی ایشان، در کنار بیماران است. می‌توانید با مشاهده نتایج دیگر بیماران دکتر اخلاق نجات، از نتیجه انجام جراحی زیر نظر ایشان اطلاعات کسب کنید و سپس با اطمینان بیشتر نزد ایشان به انجام جراحی شانه اقدام نمایید.