قرص ترمیم تاندون شانه

قرص ترمیم تاندون شانه
فهرست مطالب

به نظر شما بهترین نوع قرص ترمیم تاندون شانه کدام است؟ آیا می‌توان تمامی مشکلات مربوط به تاندون شانه را با استفاده از قرص برطرف کرد؟ برای درمان درد مفصل شانه بهتر است از قرص استفاده کنیم یا خیر؟ آیا می‌توان به جای مصرف قرص، از مواد غذایی و مکمل‌ها برای بهبود و ترمیم تاندون شانه استفاده کرد؟ برای پاسخ‌دهی به این سوالات با ما همراه شوید.

تاندون شانه چیست؟

تاندون شانه یا تاندون دلتوئید شانه (Rotator cuff tendon) مجموعه‌ای از تاندون‌هاست که در ناحیه شانه قرار دارند. این تاندون‌ها برای اتصال عضلاتی به استخوان شانه (استخوان بزرگ آرنج) استفاده می‌شوند و نقش مهمی در حرکت و پایداری مفصل شانه دارند. در شانه، تاندون شانه شامل چهار تاندون اصلی می‌شود که به ترتیب عبارتند از:

  • تاندون عضله زیر شانه (Subscapularis tendon): این تاندون در قسمت جلویی شانه قرار دارد و عمده‌ترین عضو تشکیل‌دهنده تاندون شانه است.
  • تاندون عضله دلتوئید بیرونی (Supraspinatus tendon): این تاندون در بالای استخوان شانه قرار دارد و عضوی مهم در تثبیت و حرکت مفصل شانه است.
  • تاندون عضله دلتوئید عقبی (Infraspinatus tendon): این تاندون در پشت استخوان شانه قرار دارد و نقش مهمی در حرکت شانه دارد.
  • تاندون عضله دلتوئید زیرین (Teres minor tendon): این تاندون نیز در پشت استخوان شانه قرار دارد و با سایر تاندون‌ها همکاری می‌کند تا پایداری مفصل شانه را تامین کند.

تاندون شانه در حرکت‌های شانه شامل انعطاف، چرخش و بالا بردن بازو نقش مهمی ایفا می‌کند. از این رو آسیب به تاندون شانه می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند التهاب،تمدد یا پارگی تاندون عضلات شانه شود که می‌تواند منجر به درد، کاهش قدرت و تحرک شانه گردد.

تاندون شانه چیست؟

دلایل بروز آسیب به تاندون شانه

آسیب به تاندون شانه می‌تواند به دلایل متنوعی ایجاد شود که در بیشتر مواقع با مصرف قرص ترمیم تاندون شانه قابل درمان است. البته نباید استفاده از این قرص‌ها به صورت خودسرانه انجام شود. برای استفاده از قرص ترمیم تاندون بهتر است حتما به پزشک متخصص و جراح مفصل مراجعه نمایید. از جمله دلایلی که می‌توانند منجر به بروز آسیب در ناحیه تاندون شانه شوند، باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • انجام مکرر حرکات شانه می‌تواند باعث آسیب به تاندون‌های شانه شود. فعالیت‌هایی مانند پرتاب ورزشی، بدنسازی، بازوکشی و حرکاتی که نیاز به حمل و جابجایی سنگین دست و بازو دارند، می‌توانند عواملی برای آسیب به تاندون‌های شانه باشند.
  • ضعف عضلات شانه می‌تواند باعث بار زیاد بر روی تاندون‌ها شده و منجر به آسیب آنها گردد. عدم تعادل و قدرت کافی در عضلات شانه می‌تواند شانه را پایدار نگه ندارد و تاندون‌ها را در معرض خطر قرار دهد.
  • آسیب به تاندون شانه ممکن است ناشی از تصادفات و ضربه در ناحیه شانه باشد. این ضربه‌ها می‌توانند باعث تمدد یا پارگی تاندون‌ها شوند.
  • با پیر شدن، تاندون‌های بدن نیز ممکن است ضعیف شوند و به راحتی آسیب ببینند. فرایند طبیعی پیری و کاهش کیفیت بافت‌ها ممکن است باعث آسیب به تاندون‌های شانه شود.
  • برخی عوامل فیزیکی مانند بار زیاد در حین ورزش، تمرینات نادرست، فشار زیاد بر روی تاندون‌ها و حمل اشیاء سنگین می‌تواند آسیب به تاندون‌های شانه را ایجاد کند.
  • برخی بیماری‌ها مانند آرتروز شانه، آرتریت التهابی، افتراق خون و عفونت می‌توانند باعث آسیب به تاندون‌های شانه شوند.

انواع قرص ترمیم تاندون شانه

برای ترمیم تاندون شانه، استفاده از قرص‌ها ممکن است در برخی موارد مورد نیاز باشد. اما لازم به ذکر است که تعیین نوع و مدل دقیق قرص توسط پزشک متخصص باید صورت بگیرد. در زیر برخی از دسته‌های قرص‌هایی که معمولا در ترمیم تاندون شانه استفاده می‌شوند، آورده شده است:

ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی (NSAIDs)

این دسته از انواع قرص ترمیم تاندون شانه، شامل داروهای مانند ایبوپروفن (Ibuprofen)، ناپروکسن (Naproxen) و دیکلوفناک (Diclofenac) می‌شوند. آنها به عنوان ضدالتهاب و کاهنده درد عمل می‌کنند و می‌توانند در کنترل التهاب و درد مرتبط با آسیب تاندون شانه مفید باشند.

قرص ترمیم تاندون شانه از دسته استروئیدها

در برخی موارد ممکن است پزشک شما قرص‌های استروئیدی مانند پردنیزولون (Prednisolone) تجویز کند. استروئیدها به عنوان ضدالتهاب قوی عمل می‌کنند و می‌توانند در کاهش التهاب و درد مرتبط با آسیب تاندون شانه موثر باشند.

قرص‌های ضد درد برای ترمیم تاندون شانه

در برخی موارد، قرص‌های ضد درد مانند آسپرین (Aspirin)، استامینوفن (Acetaminophen) یا ترامادول (Tramadol) ممکن است توسط پزشک تجویز شوند. این قرص‌ها به عنوان مسکن و کاهنده درد عمل می‌کنند و می‌توانند در کنترل درد مرتبط با آسیب تاندون شانه مفید باشند.

مهم است که تا پیش از هر تجویز دارویی یا مصرف قرص ترمیم تاندون شانه، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما بر اساس شدت آسیب، تاریخچه پزشکی و نیازهای خاص شما، قرص مناسب را تجویز خواهد کرد. همچنین، درمان آسیب تاندون شانه ممکن است شامل تمرینات فیزیوتراپی و روش‌های دیگر نیز باشد، بنابراین توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد راهکارهای کامل‎تر برای ترمیم تاندون شانه صحبت کنید.

قرص‌های ضد درد برای ترمیم تاندون شانه

چه مدت باید قرص ترمیم تاندون شانه مصرف شود تا بهبودی در بدن بیمار مشاهده گردد؟

مدت زمانی که برای دیدن بهبودی در ترمیم تاندون شانه نیاز است، بستگی به جدیت آسیب، نوع درمان، واکنش بدن هر فرد به درمان و عوامل دیگری دارد. علاوه بر این، هر فرد ممکن است به طور متفاوت به درمان واکنش نشان دهد و زمان بهبودی ممکن است متفاوت باشد. از این رو مدت زمان استفاده از قرص ترمیم تاندون شانه به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  1. توجه به توصیه پزشک: بهتر است همیشه به توصیه پزشک خود پایبند باشید. پزشک شما بر اساس شرایط شما و نوع درمان تعیین می‌کند که چه مدت باید قرص‌ها را مصرف کنید. او ممکن است یک برنامه درمانی مشخص برای شما تنظیم کند که شامل مدت زمان مصرف قرص‌ها باشد.
  2. پیروی از دستورات دارو: بسیار مهم است که دستورات مربوط به قرص‌ها را به دقت دنبال کنید. مصرف منظم و درست قرص‌ها می‌تواند تاثیر مثبت بر فرایند بهبودی داشته باشد. عدم پیروی از دستورات، ممکن است به تاخیر کسب بهبودی منجر شود.
  3. تغییرات درمانی: در برخی موارد، پزشک ممکن است بعد از مدتی دوز یا حتی نوع قرص ترمیم تاندون شانه را تغییر دهد. این ممکن است به دلیل واکنش نامطلوب بدن به دارو، نیاز به درمان متناوب یا تغییر در روش درمانی باشد.
  4. زمان ترمیم: مدت زمان ترمیم تاندون شانه ممکن است زمان بر بوده و نیاز به صبر داشته باشد. بهبودی ممکن است به مدت چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. در این مدت، مصرف قرص‌ها ممکن است به کنترل درد، کاهش التهاب و افزایش فرایند ترمیم کمک کنند.

آیا مصرف قرص ترمیم تاندون شانه عوارضی هم دارد؟

مصرف هر دارویی ممکن است باعث واکنش‌های نامطلوب در بدن شود. عوارض جانبی ممکن است از ساده و کوتاه مدت تا جدی و طولانی مدت متفاوت باشند. برخی از عوارض جانبی معمول قرص‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

عوارض گوارشی: ممکن است قرص‌ها باعث عوارض معده‌ای مانند درد معده، سوء هاضمه، تهوع، استفراغ یا اسهال شوند. برخی از قرص‌ها می‌توانند زخم معده را تحریک کنند یا عوارضی مانند خونریزی گوارشی ایجاد کنند.

عوارض آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به قرص ترمیم تاندون شانه حساسیت نشان داده و واکنش‌های آلرژیک مانند آنفولاکسی، اورتیکاریا (تورم و قرمزی پوست) یا سرفه و سختی در نفس را مشاهده کنند.

عوارض اعصابی: برخی از قرص‌ها می‌توانند عوارض اعصابی نظیر سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، اضطراب، افسردگی یا اختلالات خواب ایجاد کنند.

عوارض اندامی: مصرف برخی قرص‌ها ممکن است عوارضی بر روی اندام‌ها داشته باشند. به عنوان مثال، قرص‌های استروئیدی می‌توانند باعث ضعف عضلات، آسیب به استخوان‌ها یا اختلال در رشد و ترمیم بافت شوند.

عوارض کلیوی و کبدی: برخی از قرص‌ها ممکن است بر عملکرد کلیه‌ها و کبد تاثیر بگذارند. مصرف طولانی مدت قرص‌های ضد التهابی مانند آسپرین ممکن است باعث آسیب به کلیه‌ها شود. همچنین، برخی قرص‌ها ممکن است باعث افزایش آنزیم‌های کبدی یا سمی شدن کبد شوند.

در کل بهتر است قبل از مصرف قرص ترمیم تاندون شانه، حتما به پزشک متخصص و جراح مفصل مراجعه نمود. پزشک بسته به شرایط بیمار، بهترین نوع قرص را به ایشان تجویز خواهد کرد تا روند درمان بیمار با کمترین میزان آسیب طی شود.

بهترین مکمل‌های غضروف‌ساز کدامند؟

بهترین مکمل‌های غضروف‌ساز کدامند؟

بیماران بهتر است به جای مصرف انواع قرص ترمیم تاندون شانه، از قرص‌ها و مکمل‌های غضروف‌ساز استفاده کنند تا از بروز درد و ناراحتی در ناحیه مفاصل خود جلوگیری نمایند. از جمله بهترین نمونه مکمل‌های غضروف‌ساز، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز
  • کپسول گلوکزامین جوینت موبیلیتی
  • کپسول تریپل فلکس نیچرمید
  • کپسول پیاسکلیدین اکسپنساینس
  • کپسول ویتال پیاسکومین
  • کپسول پیاسینیل نیل فارمد
  • کپسول بون کمپلکس نچرال ورلد
  • قرص کارتیژن فورت نیچرز اونلی
  • قرص گلوکزامین پلاس ام اس ام
  • قرص روکشدار مکسی ژنو پلاس
  • قرص مکسی ژنو

جمع بندی

با وجود آنکه استفاده از قرص ترمیم تاندون شانه می‌تواند به میزان قابل توجهی مشکلات و درد ناحیه مفصل را کاهش دهد، اما نباید خودسرانه مصرف شود. افرادی که نیاز به استفاده از این نمونه قرص‌ها دارند، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نموده و زیر نظر ایشان اقدام به استفاده از قرص‌های ترمیم تاندون شانه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *