جراحی شکستگی لگن در سالمندان و مدت بهبود آن 

جراحی شکستگی لگن ئر سالمندان
فهرست مطالب

سالمندان عزیز ممکن است در اثر اتفاقات مختلف، درگیر شکستگی لگن شوید و این اتفاق ناگوار سلامتی شما را به خطر اندازد. شما تنها می‌توانید انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان زیر نظر پزشک متخصص را در اولویت خود قرار دهید. زیرا عوارض و خطراتی که شکستگی لگن برای شما به همراه دارد، حساسیت درمان را برای شما بیشتر می‌کند.

البته روش‌های دیگری هم وجود دارند که بدون نیاز به جراحی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید شکستگی در ناحیه لگن خود را درمان کنید؛ اما این که این نوع درمان شکستگی لگن بدون جراحی در سالمندان تا چه میزان نتیجه بخش باشند، مبهم است. در بیشتر مواقع زمانی که شما درگیر این مشکل می‌شوید، ممکن است زخم بستر بگیرید یا این که شکستگی ناحیه لگن شما به درستی جوش نخورد. حتی مدت زمان جوش خوردن محل آسیب دیده هم برای شما طولانی خواهد شد و این مسئله شما را دچار ناتوانی خواهد کرد.

پس برای جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق ناگواری، بهتر آن است گزینه جراحی لگن  را بررسی کنید. بدون تردید درمان شکستگی لگن در سالمندان حساسیت بالایی دارد و شما باید با دقت بالایی پزشک خود را انتخاب کنید. سپس زیر نظر ایشان فرایند تعویض مفصل هیپ یا لگن را انجام داده و در زمان سریع‌تری بهبود یابید.

مهمترین علل شکستگی در ناحیه لگن سالمندان

اگر در ناحیه لگن و ران خود احساس سوزش و بی‌حسی می‌کنید، یا این که برای راه رفتن و نشستن مشکل دارید و ناحیه کشاله ران شما درد زیادی دارد، یعنی با عارضه شکستگی لگن مواجه شده‌اید. در این حالت نیاز دارید که به پزشک مراجعه نموده و پس از تشخیص شکستگی لگن، اقدام به جراحی آن نمایید. اما باید بگوییم آیا این علائم به خودی خود رخ می‌دهند، یا این که عللی دارند؟

مسلما دلایل مختلفی می‌توانند منجر به بروز شکستگی در ناحیه لگن شما شوند. اما مهمترین این علل را باید چنین بیان کنیم:

  • ضعف استخوان لگن با افزایش سن
  • پوکی استخوان‌ها
  • مبتلا بودن به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و تیروئید پرکار
  • مصرف داروهای کورتون که منجر به تراکم استخوان می‌گردند

نحوه انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان

اگر دچار شکستگی لگن شده‌اید، بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از وقوع حادثه‌ای که منجر به شکستگی شده است، اقدام به انجام جراحی نمایید. این اقدام منجر می‌شود که خطرات و عوارض احتمالی بعد از شکستگی کاهش یابد و حتی پزشک بتواند جراحی موفق ‌تری انجام دهد.

در بیشتر موارد پزشک در فرایند جراحی شکستگی لگن در سالمندان نیاز به تعویض لگن خواهد داشت. برای انجام این نوع جراحی، دو سطح مفصل با مواد مصنوعی جایگزین خواهند شد. لازم است حتما برای جراحی تعویض لگن، جراح ارتوپد ناحیه داخلی حفره استابولوم را در قسمت شکسته شده لگن با یک ابزار خاص تراش دهد.

تراش دادن قسمت شکسته لگن منجر می‌شود تا استخوان‌های خرد شده‌ای که در داخل حفره استابولوم قرار گرفته‌اند، خارج شوند. پس از آن پزشک می‌تواند در این ناحیه یک کاسه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن بگذارد. با این اقدام لگن را تعویض کرده و مشکل شکستگی را رفع خواهد کرد.

آناتومی لگن انسان و نام قسمت های مختلف

عوامل موثر در بهبودی شکستگی لگن سالمندان

اصولا تمام پزشکان متخصص بعد از انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان، به شما توصیه خواهند کرد که زیر نظر فیزیوتراپیست‌ها، مراحل بهبود خود را طی کنید. فیزیوتراپی و بازتوانی از اقدامات مهمی به شمار می‌روند که به شما کمک می‌کنند تا فرایند بهبودی شکستگی لگن خود را تسریع بخشید. شما باید به صورت کامل فعال، تمامی تمریناتی که فیزیوتراپیست به شما توصیه می‌کند، انجام دهید.

بدون شک با رعایت برنامه‌های بازتوانی و توانبخشی، می‌توانید قدرت، تحرک و عملکرد خود را بعد از جراحی شکستگی لگن در سالمندان بهبود ببخشید و سریع‌تر دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارید. اگر شما به ورزش کردن منظم خودتان توجه کنید، نه تنها می‌تواند بدنتان را در برابر بروز حوادث مختلف مقاوم سازید، بلکه می‌تواند از نظر قلبی- عروقی، رفاه ذهنی و تراکم استخوان هم عملکرد بدن خود را بهبود بخشید.

با درگیر فیزیوتراپی و بازتوانی شدن، می‌توانید اعتماد به نفس خود را مجددا به دست آورید و کیفیت زندگیتان را بهتر کنید. این اقدامات بعد از جراحی شکستگی لگن هم، به شما کمک خواهند کرد که بتوانید سریع‌تر دوران نقاهت خود را پشت سر گذاشته و سلامتی خودتان را به دست آورید.

انواع روش‌های درمان شکستگی لگن

درمان و جراحی شکستگی لگن در سالمندان را می‌توان به چندین روش مختلف انجام داد که از جمله این روش‌ها، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کشش اسکلتی: در این روش از قرقره و وزنه به منظور تراز کردن استخوان‌های ناحیه لگن می‌توان استفاده کرد.
  • تثبیت خارجی استخوان ناحیه لگن: در این روش برای تثبیت کردن استخوان ناحیه لگن از فیکساتور استفاده می‌شود.
  • تثبیت داخلی استخوان ناحیه لگن: در این روش قطعات استخوانی که در اثر شکستگی جابجا شده‌اند را باید ابتدا به موقعیت درست قبلی خود هدایت کرد و سپس با استفاده از صفحات فلزی، آنها را کنار یکدیگر نگه داشت.

آزمایشات قبل از عمل تعویض لگن

پیش از آنکه بخواهید اقدام به انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان نمایید، شما نیاز دارید تا برخی از آزمایشات را به منظور چکاپ سلامت استخوان‌ها انجام دهید. این آزمایشات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انجام آزمایش خون به منظور بررسی بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و بررسی مقدار آنزیم‌ها و پروتئین‌ها
  • آزمایش کلسیم به منظور تعیین سطح کلسیم خون
  • آزمایش ویتامین D3 برای بررسی سطح ویتامین D در بدن
  • آزمایش ادرار یا خون برای بررسی نشانگر یا مارکر استخوان
  • آزمایش تراکم استخوان
  • آزمایش منیزیم

مدت زمان عمل تعویض لگن

مدت زمان انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان بسته به شرایط جسمی و سن بیمار تعیین می‌شود. اما در حالت کلی اگر شما بخواهید اقدام به انجام این عمل جراحی نمایید، نیاز خواهید داشت که بین ۱ تا ۴ روز در بیمارستان بستری شوید. در این زمان پزشک تمام شرایط شما را برای انجام جراحی بررسی کرده و پس از جراحی نیز، شما را تحت مراقبت خود قرار خواهد داد.

مراقبت‌های بعد از عمل شکستگی لگن

در نظر داشته باشید که مراقبت‌های بعد از جراحی شکستگی لگن در سالمندان برای شما از اهمیت بالایی برخوردارند. زیرا این مراقبت‌های درست می‌توانند روند بهبودی شما را تسریع نمایند. از این رو حتما زیر نظر کلینیک‌های فیزیوتراپی باشید و مراقبت‌های بهداشتی توصیه شده توسط پزشک و فیزیوتراپیست را رعایت کنید. حتی می‌توانید به منظور بازگرداندن تحرک، تعادل و قدرت حرکت و تسهیل نمودن انجام فعالیت‌های روزانه خود، توانبخشی شوید.

مراقبت‌های بعد از عمل شکستگی لگن 

ریسک عمل شکستگی لگن چقدر است؟

می‌توانیم انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان را یکی از ریسک‌پذیرترین جراحی‌ها در سالمندان بیان کنیم. زیرا شرایط شما سالمندان عزیز به گونه‌ای است که انجام این نوع جراحی را حساس و دشوار می‌سازد. پس باید برای انجام این نوع جراحی حتما به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه نمود. علت ریسک پذیر بودن انجام این جراحی را، باید در موارد زیر بیان کنیم:

  • خطر آمبولی ناشی از انتقال لخته خون به دیگر اندام‌ها همچون قلب، ریه و مغز در زمان جراحی
  • شکننده بودن استخوان به دلیل پوکی استخوان و تاخیر در جوش خوردن آن

احتمال بهبودی بعد از عمل چقدر است؟

در صورتی که تمامی مراحل جراحی شکستگی لگن در سالمندان به درستی و زیر نظر پزشک باتجربه انجام شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شما بعد از چند هفته تا چند ماه بتوانید به زندگی نرمال خود بازگردید. پس احتمال بهبودی بعد از انجام این عمل بسته به وضعیت سلامتی و میزان تراکم استخوان شما خواهد داشت.

بعد از جراحی شکستگی لگن می‌توان راه رفت؟

ممکن است شما بعد از انجام جراحی شکستگی لگن، بتوانید راه روید. اما این مسئله می‌تواند در ناحیه لگن شما ایجاد فشار کرده و درد و ناراحتی را برای شما به همراه داشته باشد. از این رو برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، بهتر آن است که بعد از جراحی لگن، از وسایل کمکی در راه رفتن استفاده کنید.

جمع بندی

حال که میزان حساسیت بالای انجام جراحی شکستگی لگن در سالمندان را دریافتید، باید بدانید که نباید این جراحی را نزد هر پزشکی انجام دهید. شما باید به سراغ پزشک باتجربه‌ای روید که چندین بار تاکنون اقدام به جراحی لگن نموده باشد. دکتر محمد اخلاق نجات متخصص و جراح مفصل، با تجربه بالایی که در این زمینه دارد، می‌تواند بهترین خدمات را به شما ارائه کند. بهتر است نزد ایشان یک جلسه مشاوره ترتیب دهید و در صورت اطمینان از شرایط لازم برای جراحی، اقدام به انجام آن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *