جراحی شکستگی استخوان ران

استخوان ران قوی ترین استخوان بدن است و  شکستگی استخوان ران بسیار دردناک و ناتوان کننده است. با این حال، با درمان مناسب، بیشتر افرادی که دچار شکستگی استخوان ران شده اند می توانند بهبود کامل پیدا کنند.

انواع شکستگی ران

چندین نوع مختلف شکستگی استخوان ران وجود دارد که بر اساس محل شکستگی، شدت شکستگی و اینکه آیا استخوان جابجا شده یا خیر، طبقه بندی می شوند. در ادامه به دسته بندی تخصصی از نظر یک پزشک ارتوپد اشاره می کنیم.

شکستگی دیافیز استخوان ران: این شکستگی ها در تنه ران، که قسمت بلند و مستقیم استخوان است، رخ می دهد.

شکستگی های تروکانتریک: این شکستگی ها در تروکانتر بزرگ، که برجستگی استخوانی در بالای ران است، رخ می دهد.

شکستگی های زیرتروکانتریک: این شکستگی ها در زیر ناحیه تروکانتریک رخ می دهد.

شکستگی های استرسی: شکستگی های کوچکی که در اثر استفاده بیش از حد یا فشار زیاد و تکراری بر استخوان ران ایجاد می شوند، زیر مجموعه این نوع شکستگی ها قرار داده می شوند.

علل شکستگی ران

افتادن: سقوط شایع ترین علت شکستگی ران است، به ویژه در افراد مسن. همچنین ممکن است به دلایل همچون از دست دادن تعادل بدن به خاطر عبور از سطح لغزنده و یا در حال عبور از پله ها و جوی های آب سطح شهر دچار این شکستگی ها شوند.

حوادث با شدت بالا: حوادث شدید مانند تصادفات رانندگی یا سقوط از ارتفاع نیز می توانند باعث شکستگی ران شوند. در اینصورت میزان آسیب بسیاز زیاد بوده و مصدوم باید هر چه سریعتر به بیمارستان منتقل شود.

آسیب های ورزشی: برخی از ورزش ها مانند اسکی، فوتبال و راگبی می توانند خطر شکستگی ران را افزایش دهند. تنش و برخودهای فیزیکی زیاد، آسیب های جدی برای این ورزشکاران ایجاد می کند. به همین خاطر عمر ورزشی آنها تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت، زیرا دوران نقاهت و ریکاوری در صورت شکستگی استخوان ران طولانی است.

علائم شکستگی ران

تا اینجا با انواع شکستگی و علت های آن آشنا شدید. اما در بعضی از آسیب ها به ناحیه ران ممکن است خیلی رود متوجه آن نشوید. از اینرو در ادامه در مورد علائم شکستگی استخوان را اطلاعاتی ارائه می دهیم. علائم شکستگی ران ممکن است بسته به نوع و شدت شکستگی متفاوت باشد. با این حال، برخی از علائم رایج عبارتند از:

درد شدید و ناگهانی در ران: این علامت  معمولاً واضح ترین علامت شکستگی استخوان ران به شمار رفته و بیمار خیلی زود متوجه آن می شود.

تورم و کبودی در ران: ناحیه اطراف شکستگی اغلب متورم و کبود می شود. در این صورت بهتر است با کمترین تحرک و فشار به پاها به پزشک مراجعه کنید تا با تصویربرداری از ران میزان آسیب مشخص شود.

ناتوانی در تحمل وزن روی پا: از جمله مهمترین نشانه ها برای آسیب دیدگی در ناحیه استخوان ران، عدم تحمل وزن بدن خود در هنگام ایستادن و پیاده روی است که نشان می دهد ران ممکن است شکسته باشد.

جراحی شکستگی استخوان ران

تشخیص شکستگی ران

در صورتی که هر یک از علائم بالا و هر علامتی دیگر مبنی بر شکستگی استخوان ران مشاهده شود، باید هر چه سریعتر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI، شکستگی ران را تشخیص می دهد.

درمان شکستگی ران

درمان شکستگی ران به نوع و شدت شکستگی بستگی دارد. اما گزینه های درمانی رایج عبارتند از:

درمان محدود و بدون جراحی: این  نوع درمان معمولاً برای شکستگی هایی که در آن استخوان ران جابجا نشده باشد، استفاده می شود. در درمان بدون جراحی از روش هایی همچون بی حرکت کردن پا با آتل یا گچ است.

جراحی شکستگی استخوان ران: جراحی اغلب برای شکستگی استخوان ران جابجا شده لازم است. چندین روش جراحی مختلف وجود دارد که می تواند بسته به نوع شکستگی استفاده شود. تشخیص روش جراحی شکستگی استخوان ران به عهده پزشک جراح ارتوپد بوده و نیاز به معاینات تخصصی دارد.

مراقبت پس از عمل و بهبودی

دوره بهبودی پس از جراحی شکستگی ران ممکن است بسته به نوع جراحی و سلامت عمومی بیمار متفاوت باشد. با این حال، مهم است که در طول بهبودی به دقت دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید تا اطمینان حاصل شود که بهبودی کاملی حاصل کنید. مراقبت های اولیه پس از عمل شامل مدیریت درد، حفظ بالا بودن پای آسیب دیده و انجام تمرینات حرکات محدود می شود. همچنین برای توانبخشی و بهبودی بلندمدت از فیزیوتراپی کمک گرفته می شود. ریکاوری با این روش برای بازیابی قدرت و انعطاف پذیری در پا ضروری خواهد بود. بسیار مهم است که در انجام فیزیوتراپی صبور باشید و به صورت مداوم در جلسات توابخشی خود حاضر باشید.