پوکی استخوان چیست؟

فهرست مطالب

پوکی استخوان باعث ضعیف شدن و شکنندگی استخوان ها می شود به طوری که استخوان ها گاهی به قدری شکننده هستند که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه کردن می تواند باعث شکستگی شود. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان معمولاً در مفصل ران ، مچ دست یا ستون فقرات اتفاق می افتد.

پوکی استخوان

استخوان بافت زنده ای است که دائماً استخوان های قدیمی جذب می شوند و استخوانهای جدید ساخته می شود و جایگزین آنها می شوند. پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که ایجاد استخوان جدید با از دست دادن استخوان قدیمی هماهنگ نشود. پوکی استخوان مردان و زنان از هر نژاد را درگیر می کند. اما زنان سفیدپوست و آسیایی – به ویژه زنان مسن که یائسه شده اند – بیشتر در معرض خطر هستند. داروها ، رژیم غذایی سالم و ورزش می توانند به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف بدن کمک کنند.

علائم پوکی استخوان

به طور معمول هیچ علائمی در مراحل اولیه از دست دادن استخوان وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان ها توسط پوکی استخوان ضعیف شدند ، ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشید که شامل موارد زیر است:کمر درد ، ناشی از شکستگی یا کم شدن ارتفاع مهره یا collapse مهره می شود. کوتاه شدن قد با گذشت زمان خمیده شدن قامت استخوانی که خیلی راحتتر از حد انتظار می شکند.

برای پوکی استخوان چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر یائسگی زودرس را پشت سر گذاشتید یا چندین ماه کورتیکواستروئید( کورتون ) مصرف کرده اید یا هر یک از والدینتان دچار شکستگی مفصل ران شده اند بهتر است با پزشک خود در مورد پوکی استخوان مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *